MTB-en met de Lucasjes

Weekje Schotland “Peebles”

Weekje Schotland “Peebles” 5 juni t/m 11 juni 2016

Zondag 5 juni 2016.

Eindelijk was het dan zover om een weekje te mountainbiken in Schotland. De drie Lucasjes Ronald, Paul en ik vertrokken om 13:30 uur richting IJmuiden om in te checken op de nachtboot naar Newcastle. Om 18:00 uur voer de boot de haven van IJmuiden uit met de bestemming Newcastle. Een zeer relaxte vorm van reizen kan ik je vertellen. Er is van alles te beleven op de boot. Na een biertje op het zonneterras laten we ons het diner voorschotelen om aansluitend te genieten van live muziek in de bar.

Maandag 6 juni 2016.

‘s Morgens genieten we van een zeer uitgebreid Engels ontbijtbuffet terwijl de kapitein van het immense schip ons de haven van Newcastle binnen vaart. Als we zijn aangemeerd vervolgen we onze route naar de eindbestemming Peebles in Zuid Schotland. We verblijven de hele week in het Tontini Hotel om van daaruit diverse routes te fietsen. We worden zeer gastrijk ontvangen en kunnen gelijk naar onze kamers om ons op te maken voor de eerste schotse mountainbikerit. We hebben ons voorgenomen in Schotland 2 van de 7 Stanes te fietsen. De 7 Stanes zijn 7 aangelegde hoogwaardige mountainbike parken gelegen in zuid Schotland. Deze parken zijn voorzien van een centrum met fietswinkel, fietsverhuur, fietsreparatie en een restaurant. Op deze mountainbike parken zijn diverse routes aangelegd in verschillende gradaties te weten groen, blauw, rood en zwart. Twee van deze parken Glentress en Innerleithen genaamd liggen respectievelijk 5 en 7 km van ons Hotel. De goede voorbereiding thuis werpt zijn vruchten af en we starten met een route op de navigatie vanaf het Hotel richting Glentress. Bij het bikepark in Glentress aangekomen besluiten we te starten met de rode route. Een geweldige route met prachtige single trails en fantastische uitzichten. Na totaal 28 km en 576 hoogtemeters komen we voldaan terug bij het hotel. Na het schoonmaken van de fietsen wordt de ketting al vast gesmeerd voor de volgende dag. ’s Avonds eten we een heerlijke pizza in het dorp en sluiten we af aan de bar van ons hotel.

Dinsdag 7 juni 2016.

De dag begint met een geweldig ontbijt. Toast, roerei en gerookte zalm, gebakken bacon en de nodige croissantjes. Wat ons betreft mag dit wel zo’n beetje de standaard worden voor de rest van de week. We besluiten wederom naar Glentress te fietsen en gaan deze keer voor de zwarte route. Een geweldige route met de nodige uitdagingen. De route start met een aantal beklimmingen waarbij je zeker de nodige techniek moet beheersen om op de pedalen te blijven. Na het hoogste punt te hebben gehaald en te hebben genoten van het geweldige uitzicht maken we ons op voor de afdaling. Dit betekend het zadel zo ver mogelijk naar beneden om voldoende vrije bewegingsvrijheid te hebben boven je achterwiel. Dit blijkt geen overbodige luxe met de extreme afdalingen die we voor de kiezen krijgen. Af en toe zijn de afdalingen zo stijl en glad dat zelfs naar beneden lopen al een kunst is. Na het volbrengen van de route besluiten we nog even een kijkje te nemen bij het bikepark Innerleithen die we later in de week op de planning hebben staan. Eenmaal terug bij het hotel na 57km en 1108 hoogtemeters sluiten we af met een biertje op het terras.

Woensdag 8 juni 2016.

Voor deze dag hebben we zelf een route van 80 km voorbereid met 1000 hoogtemeters. Het is fantastisch weer en we besluiten de barbeque mee te nemen. ’s Morgens eerst langs de slager voor worst, hamburgers en uiteraard een biefstuk van de schotse hooglander. Het vlees stoppen we voorzien van de nodige koelelementen samen met wat brood in onze rugtassen. De route is geweldig en heeft alles in zich. We komen als eerste in een pikdonkere tunnel en vragen ons af of dit wel goed is. Met een zaklamp in de hand wagen we het er op en na 500 meter in de pikdonkere tunnel zien we weer daglicht. We zitten op de goede weg en vervolgen de route. Na de nodige single trails tussen de schapen en langs de eindeloze muurtjes van veldstenen komen we aan bij een groot meer. Hier lasten we een korte pauze in en genieten van het uitzicht. Na de nodige fotomomentjes vervolgen we de route. Na ongeveer 65 km komen we langs een snelstromende beek met een prachtig uitzicht over het landschap. We besluiten de barbeque aan te steken en genieten van de rust en de mooie vergezichten. Na de diverse heerlijke warme versnaperingen van de barbeque doven we het vuur en vervolgen onze route richting het hotel. Het is inmiddels al 19:00 uur en dus eerst tijd voor een biertje bij het hotel. Op het terras treffen we een paar Engelse mountainbikers die geïnteresseerd vragen waar we zijn geweest. Als we ze vertellen dat we 80 km hebben gefietst met een barbeque op de rug staan ze wel even raar te kijken. Ze noemen ons de “lucky guys from the red knees team” aangezien we het zeer getroffen hebben met het weer en onze knieën rood verbrand zijn. Dat krijg je met een temperatuur van 27 graden en je te laat gebruik maakt van de zonnebrandcrème. ’s Avonds gaan we nog even naar de Fish en Chips voor een “lekkere” vette hap. Het was weer een geweldige dag.

Donderdag 9 juni.

We hebben nog één route op ons verlanglijstje staan en wel die op het bikepark van Innerleithen. Het betreft een rode route van 18 km met nagenoeg alleen single trails. We hebben reeds van diverse kanten gehoord dat dit een geweldige route is, we gaan het meemaken. We besluiten via een omweg naar Innerleithen te fietsen, dat betekend dwars door de bossen met de nodige beklimmingen en afdalingen. Eenmaal bij het bikepark aangekomen verzorgen we nog even de innerlijke mens door het innemen van een sportreep voor de nodige energie. We starten met een technische beklimming van ongeveer 9 km die hoofdzakelijk uit single trails bestaat om daarna aan de afdaling te beginnen. Het is echt ongelofelijk hoe mooi deze routes zijn aangelegd. Mooie kombochten, vlonders, grove rotsachtige paden voorzien van de nodige dikke stenen als obstakel, het blijft goed opletten bij zo’n technische afdaling. Als we de route hebben volbracht zijn we het er snel over eens dat dit wel een van de mooiste trails is die we deze week hebben gefietst. Moe maar voldaan met 53 km en 1300 hoogtemeters keren we terug naar het hotel. De laatste avond in Peebles is een feit dus we besluiten om naar de pub te gaan om te genieten van een culinaire smulplankje voorzien van diverse warme gerechtjes. Het lijkt wel een schotse tapas van hotwings, friet, knoflookbrood en waarbij de haggis (gebakken balkenbrij) zeker niet mag ontbreken. In het bijzijn van het nodige bier wordt het een latertje.

Vrijdag 10 juni.

Na het ontbijt checken we uit en laden de fietsen op de auto om aan de terugreis richting Newcastle te beginnen. Nog even langs een restaurantje in de prachtige stad Newcastle en dan inchecken op de boot.  ’s Avonds is het gezellig in de bar onder het bijzijn van geweldige live muziek. Er wordt volop gedanst en gedronken tot in de late uurtjes.

Zaterdag 11 juni.

Als we opstaan is de haven van IJmuiden in het zicht. We schuiven aan bij het ontbijtbuffet en nemen het er rijkelijk van. Na de maag goed gevuld te hebben terwijl de kapitein aanmeert halen we onze koffer uit de hut en vervolgen onze weg huiswaarts. We zijn blij dat alles zonder ongelukken is verlopen. Het was een geweldige week waarbij we volop hebben genoten van de schotse gastvrijheid en humor in een geweldig mooi land. Echt een aanrader voor diegene die er nog niet zijn geweest.